بهترین ورزش برای بلند شدن قد چیست ؟



با وجود انبوه تبلیغات برای افزایش قد دانستن اینکه برخی از ورزش ها مانند یوگا ، شنا ، ژیمناستیک و … در بلند مدت میتواند در افزایش قد موثر باشد جالب و ارزش امتحان کردن را دارد.

 

حسین دلشاد قائم مقام مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: قد نهایی افراد به وراثت و محیط وابسته است، بنابراین تصور این که قد نهایی فقط به زمینه ارثی مربوط می شود،‌غلط است و عوامل محیطی مانند ورزش، تغذیه، وضعیت خواب، بیماری و استرس بر رشد قد نیز تاثیرگذار هستند.

دلشاد با تأکید بر این که معمولا اوج رشد قدی در حوالی بلوغ رخ می‌دهد و در صورت بروز بلوغ زودرس، فرد، قد کوتاه‌تری خواهد داشت، گفت: افراد معمولا بین سنین ۱۶ تا ۱۸ سالگی افزایش قد دارند که کم کم بعد از سن ۱۸ سالگی، دیگر افزایش قدی روی نمی دهد مگر این که بلوغ آن‌ها دیرتر شروع شده باشد و امکان دارد که تا ۲۰ سالگی ادامه داشته باشد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به این که مقدار و نوع غذاهای مصرفی بر روی قد،‌رشد و سلامت افراد تاثیر گذار است، تصریح کرد: غذاهای نشاسته ای مانند سیب زمینی تنوری، نان و مربا، اسپاگتی یا غلات آماده مصرف انتخاب های مناسبی هستند ولی غذاهایی که مقدار قند یا شکر زیادی دارند مناسب نیستند.

وی خاطرنشان کرد: استخوان‌ها برای رشد نیاز به کلسیم، فسفر، منیزیم و ید دارند همچنین عضلات برای رشد به پروتئین و کربوهیدرات ها نیازمندند بنابراین برای بلند شدن قد و رشد استخوان ها و عضلات، رژیم معمول باید غنی از موادی مانند فسفر، منیزیم، غذاهای دریایی، پروتئین ها و کربو هیدرات‌ها باشد.

دلشاد با اشاره به این که کودکی سن بسیار حساسی است و اغلب رشد فرد در این سنین بیشترین سرعت را دارد، گفت: در صورتی که کودک از فعالیت و تغذیه مناسب برخوردار باشد به حداکثر توان رشدی خود دست می‌یابد همچنین بیشترین شانس برای افزایش طول قد افراد تا قبل از بسته شدن صفحات رشد وجود دارد و پس از آن سخت‌تر می‌توان کاری کرد.

گفتنی است؛ بنابر اعلام مسئولان وزارت بهداشت،‌ افراد نباید فریب تبلیغات ماهواره‌ای مبنی بر افزایش قد با مصرف داروهای معرفی شده را بخورند زیرا حداکثر تا سن ۲۰ سالگی صفحات رشد استخوان بسته شده و هیچ دارویی حتی هورمون رشد نیز تاثیری بر افزایش قد آن‌ها ندارد.


 

*****************************************************************************

چگونه در آلودگی هوای تهران زنده بمانیم




درست در روزهایی که مسئولین محترم تقصیر آلودگی هوا را گردن یکدیگر می اندازند؛ یادداشتی با عنوان «چگونه در آلودگی هوای تهران زنده بمانیم» در سایت های مختلف گذاشته شده که در ادامه برایتان آورده شده است.



* چگونه در آلودگی هوای تهران زنده بمانیم ! *

در هوای آلوده باید برخی مواد غذایی را مصرف کرد که خاصیت خنثی‌کنندگی مواد سمی موجود در هوا را داشته باشند.

• از طالبی تا ماهی!
مصرف غذاهایی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های سلنیوم و بتاکاروتن هستند هم توصیه می‌شود؛ هنگام آلودگی هوای استنشاقی، مقدار زیادی رادیکال آزاد در بدن تولید می‌شود که سبب کاهش توان فرد در انجام کارهای روزمره زندگی شده و حتی در دراز مدت می‌تواند بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی- عروقی و انواع سرطان را ایجاد کند. برای به حداقل رساندن عواقب ناشی از تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها را در رژیم غذایی افزایش دهید. سبزیجات و میوه‌هایی مثل طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل،اسفناج، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند. سلنیوم را هم می‌توانید در غذاهای دریایی، مرغ، نان، آجیل و غلات سبوس‌دار پیدا کنید.

• E + C + D= ضد آلودگی
چه در خانه هستید، چه در محل کار و چه پشت فرمان، از مواد غذایی مثل: کرفس، اسفناج، گوجه‌فرنگی، لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال و برگه سبز کاهو استفاده کنید که غنی از ویتامین C هستند. البته مصرف جوانه گندم، روغن‌های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز که منابع ویتامین E هستند را هم فراموش نکنید. به خصوص اگر شغل‌تان طوری است که باید بیشتر در هوای آزاد باشید؛ این ویتامین می‌تواند مسمومیت ناشی از آلودگی هوا را خنثی کند.منابع مناسب ویتامین D هم شیر، کره و زرده تخم‌مرغ هستند که باید در برنامه غذایی روزانه‌تان باشند.

• پکتین بخورید!
مواد غذایی که سرشار از پکتین هستند، سرب موجود در هوا را می‌گیرند و مانع از نفوذ سرب به سلول‌های بدن می‌شوند؛ مصرف روزانه یک عدد سیب می‌تواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش داده و میوه‌هایی مانند پرتقال و توت‌فرنگی نیز سرشار از پکتین بوده و برای کاهش عوارض آلودگی هوا مفید هستند.

• لبنیات کم‌چرب میل کنید
در هوای آلوده باید بیشتر از همیشه شیر، ماست و دوغ بنوشید، زیرا فسفر، منیزیم و کلسیمی که در لبنیات یافت می‌شود، همگی خنثی‌کننده سموم هستند و برای کاهش صدمات دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از آلودگی هوا، باید مصرف شیر و لبنیات بیش از پیش شود.

مصرف شیر و فراورده‌های آن باعث نرم‌شدن مخاط تنفسی فوقانی، مری و معده می‌شود و به‌دلیل وجود ترکیبات مناسب برای رشد و نمو باکتری‌های مفید که عمل دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می‌کنند، التهابات و بیماری‌های دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد.

• کمبود کلسیم = جذب سرب بیشتر!
افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می‌گیرند. چون گیرنده‌های فلزات ۲ ظرفیتی در بدن انسان به‌صورت رقابتی عمل می‌کنند و در صورتی که این گیرنده‌ها، قبلا با فلزات مورد نیاز بدن مانند آهن و کلسیم اشباع شده باشند، بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می‌گیرد برای جلوگیری از آلودگی زیاد با سرب بهتر است لبنیات بیشتری مصرف کنید که منبع غنی کلسیم هستند.

• چرب و چیلی‌ها ممنوع!
در روزهایی که آلودگی هوا بسیار زیاد است، از غذاهای چرب به‌خصوص چربی‌های جامد حیوانی و گیاهی استفاده نکنید که مصرف چنین غذاهایی فقط باعث تشدید کاهش توان بدنی و ذهنی شما در طول روز خواهد شد. پس استفاده از تنقلات کم ارزش مثل چیپس، پفک و نوشابه‌های گازدار را بی‌خیال شوید که باعث اختلال جذب عناصر مفید در بدن می‌شود و می‌تواند اثرات منفی آلودگی هوا را تشدید کند. مصرف موادی مثل سوسیس و کالباس هم به دلیل داشتن مواد شیمیایی و نگهدارنده، علاوه بر این که به خودی خود مضر و سرطان‌زاست، برای ساکنان شهرهایی که هوای ناسالم دارد، به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

• سیر و پیاز بخورید
سیر، پیاز و تره فرنگی، هر قدر هم که بوی آزاردهنده‌ای داشته باشند اما حاوی مقدار زیادی گوگرد هستند که می توانند از مخاط دستگاه تنفسی محافظت کنند.

• خرید از وانتی ممنوع!
در روزهای آلودگی هوا نباید از وانتی‌هایی که میوه و سبزیجات تازه را در کنار خیابان‌ها می‌فروشند یا مغازه‌هایی که سبزیجات خود را بیرون از مغازه و در مسیر عبور خودروها می‌گذارند، میوه و سبزی بخرید.

• نوشیدن آب زیاد فراموش نشود
نوشیدن زیاد آب به کلیه‌ها کمک می‌کند تا املاح اضافی از بدن خارج شود و ذرات آلودگی مدت کمتری در بدن باقی بماند.

 



***********************************************

خوردنی های ممنوعه



 

خوردنی‌های ممنوعه! سایت پرونسیون به تازگی فهرستی از قسمت‌های آسیب‌رسان چند گیاه را منتشر کرده که کمتر کسی گمان می‌کند خوردن آنها به بدن صدمه بزند. تهیه فهرست این چند گیاه و میوه بعد از آن صورت گرفت که گزارش‌هایی در مورد آسیب آنها به بدن منتشر شد. به همین دلیل و با وجود تاکید صد در صدی دانشمندان نسبت به تغذیه گیاهی و طبیعی توصیه می‌شود از مصرف برگ‌ها یا هسته‌های ذکر شده در این فهرست خودداری کنید.




برگ ریواس

 
 ساقه ترش‌مزه و مفید ریواس خواصی جدا از برگ آن دارد و از آن در تهیه غذاهای گوناگون استفاده می‌شود. اگر‌چه می‌توان این ساقه را خام‌خواری کرد اما برگ‌های آن مسموم‌کننده هستند. دو ترکیب به نام اکسالیت و آنتراکوینون گلیکوسید در برگ‌های ریواس یافت شده که به بدن آسیب می‌رسانند


 برگ گوجه فرنگی


حتما شنیده‌اید که پوست گوجه فرنگی هضم نمی‌شود اما خوردن آن ایرادی ندارد و می‌توانید گوجه فرنگی را با پوست میل کنید. با وجود این اگر کسی هوس خوردن پوست این صیفی را کرد باید بداند که دانشمندان در‌یافته‌اند ماده‌ای شیمیایی به نام گلیکوالکالید در برگ‌های گوجه فرنگی وجود دارد که مصرف آن می‌تواند باعث معده درد و بروز اختلالات عصبی شود.


 دانه‌های سیب
 


بعضی‌ها بعد از خوردن سیب دانه‌های آن را هم می‌جوند . آمیگدالین ماده‌ای است سمی‌ که در دانه‌های سیب یافت شده و رسیدن مقادیر زیاد آن به بدن مشکل‌ساز است.





 مغز هلو



۸۸ میلی‌گرم سیانید! وجود این مقدار سیانید در مغز این میوه کمی‌ عجیب است. هسته ترک نخورده هلو، معده درد ایجاد می‌کند و خوردن هسته‌های ترک‌خورده آن هم سلامت عمومی ‌شما را تهدید می‌کند


 هسته گیلاس



اسید پروسیک موجود در مغز هسته گیلاس نیز به بدن آسیب می‌رساند.




 سیب‌زمینی سبز شده



 
وجود مقدار زیادی از ماده‌ای به نام سولانین دلیل سبزشدن سیب‌زمینی است. این ماده که سمی است می‌تواند روی سیستم مرکزی اعصاب تاثیر بگذارد. بنابراین سیب‌زمینی سبز شده را به هیچ شکلی مصرف نکنید

********************************************************************

راه حل براي چاق نشدن در محل كار

ممکن است شما در محل کار خود تمام وقت را مشغول کار باشید. شاید تمام وقت خود را در حالت نشسته پشت میز بگذرانید، اما به هر شکل، بد نیست کمی هم برخیزید، پیاده روی کنید و  به  خود  حرکت دهید تا کالری های اضافه را بسوزانید و از افزایش وزن خود پیشگیری کنید.

اگر قبلاُ مطلب مشابهی را مطالعه کرده باشید، حتماً از عوارض دراز مدت پشت میز نشینی آگاهی دارید. پس باید از راه هایی موثر جهت پیشگیری از بروز دردهای مفصلی، ریسک بیماری های قلبی، خطر پوکی استخوان، اضافه وزن و بسیاری خطرات دیگر، آگاه باشید.

روش های ساده جهت جلوگیری از اضافه وزن در محل کار!

به نکاتی که در این مطلب اشاره شده توجه کنید تا سلامتی را به خود هدیه کنید.

۱- رفت و آمدها را تغییر دهید.
اگر می توانید به صورت پیاده و یا با دوچرخه به محل کار روید. در صورتی که با اتوبوس یا مترو به سر کار می روید، طوری برنامه بریزید که حداقل یکی دو کوچه یا خیابان را به صورت پیاده تا محل کار طی کنید. حتی اگر با اتومبیل شخصی تان خود را به محل کار می رسانید، ماشین را در نقطه ای دور از ساختمان و یا بخش های انتهایی پارکینگ پارک کنید. در ساختمان نیز از پله به جای آسانسور استفاده کنید.

۲- به دنبال فرصت هایی برای ایستادن باشید.
کالری ای که بدن شما در حالت ایستاده مصرف می کند، به مراتب از وضعیت نشسته بیشتر است. می توانید به هنگام صحبت با تلفن و یا نهار، بایستید. همچنین، ایده آل است که در صورت امکان میز خود را به حالت ایستاده در آورید.

۳- حرکات کششی انجام دهید.
قدم زدن و انجام برخی حرکات ملایم کششی در زمان های استراحت، علاوه بر شادابی، کالری بیشتری نسبت به نوشیدن یک قهوه پشت میزتان می سوزاند.

۴- از یک توپ مخصوص به جای صندلی استفاده کنید.
شاید خنده دار به نظر برسد، اما استفاده از یک توپ ورزشی بزرگ به جای صندلی اداری، برای سوزاندن کالری های اضافه و پیشگیری از اضافه وزن در درازمدت، بسیار موثر است. در چنین وضعی، ماهیچه های شما برای حفظ تعادل بدن، دائماً در حال فعالیت هستند.

۵- در صورت امکان برخی ابزارها و تجهیزات ورزشی را در محیط کارتان قرار دهید.
در صورت امکان، برخی تجهیزات مانند وزنه ها کوچک، فنرهای کششی و سایر ابزارهای کوچک و قابل حمل را در محل کار خود داشته باشید تا چنانچه فرصتی به دست آوردید بتوانید از آنها استفاده کنید.

۶- با همکاران خود تعامل داشته باشید.
سعی کنید با همکاران تان در محل کار، تعامل برقرار کرده و آنها را به پیاده روی جمعی و فعالیت های بدنی ترغیب کنید.

۷- جلسات را به محیط باز انتقال دهید.
در صورت امکان، محل برخی جلسات را به جای نشستن پشت میز در اتاق جلسات، به قدم زدن و گفتگو در محیط باز منتقل کنید. مطمئن باشید، نه تنها همه کمی کالری سوزانده اند، بلکه نتایج و پیشنهادات بهتری نیز خواهید گرفت.

۸- سریعتر حرکت کنید.
اگر شغل شما به گونه ایست، که باید زیاد پیاده روی کنید، بهتر است قدم های خود را سریعتر بردارید. هر چه بیشتر و سریعتر راه بروید، از مزایای آن بیشتر بهره مند می شوید.

۹- قبل از اینکه به سفرهای کاری بروید، برای فعالیت بیشتر خود نقشه بکشید.
چنانچه زیاد به ماموریت کاری فرستاده می شوید، می توانید زمان های مرده ای که به انتظار پرواز و یا جلسه های کاری نشسته اید را صرف قدم زدن و سایر فعالیت های سبک نمایید. همچنین انتخاب هتلی که مجهز به ابزارها و محیط مناسب برای ورزش است، توصیه می شود.

۱۰- از یک میز تردمیل استفاده کنید.
اگر می توانید، زیر میز کارتان یک تردمیل قرار دهید. بله؛ چند سالی است که استفاده از تردمیل، در برخی محیط های کاری باب شده و کارمندان زیادی ترجیح می دهند به هنگام کار کردن، به طور همزمان بر روی تردمیل قدم بزنند.
نتیجه یک تحقیق در مایوکلینک نشان داده است که کارمندانی که دو تا سه ساعت در روز را با پیاده روی کار می کنند، در هر سال، ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم وزن کم می کنند. این در حالی است که درصد بالایی از کارمندانی که به صورت ثابت مشغول کار هستند، دچار اضافه وزن می باشند.

روش های ساده جهت جلوگیری از اضافه وزن در محل کار!

و در نهایت ...
کوچکترین فعالیت بدنی شما در محیط کار، پس از یک بازه زمانی طولانی و چند ساله نتیجه بخش خواهد بود. این نکات را جدی بگیرید و هر کدام را که می توانید برای حفاظت از سلامتی خود، اجرا کنید



تاريخ : برچسب:, | قبل از ظهر | نویسنده : Ho3einAfshari AND JavadKarimi |
  • مطالب جالب
  • موج سوار